Close

7 super tipů pro Google Analytics

Naučte se efektivně používat Google Analytics

1. Vyhledávání v Google Analytics

Je to blbost, ale všiml jsem si, že vyhledávání v rámci Google Analytics přehledů nikdo nepoužívá 🙂 Možná je to tím, že je vyhledávání „skryto“ nad menu. Neuvěřitelně urychluje cestu ke konkrétnímu přehledu.

Pokud ho pořád nemůžete najít, tak je zde:

Google Analytics: Vyhledávání přehledů


Líbí se vám tento tip? Sdílejte ho dál:


2. Uložené přehledy

Složitější přehledy v Google Analytics, které jste si naklikali, můžete uložit na později. Díky tomu se pak k nim rychle dostanete. Tlačítko „Uložit“ najdete vždy v přehledu nahoře a dostanete se na ně přes „Přizpůsobení“ a „Uložené přehledy“:


Líbí se vám tento tip? Sdílejte ho dál:


3. Panel pro obsahovou část webu

Jestli řešíte SEO a obsahový marketing, bude se vám hodit přednastavení panelu, z kterého jedním mrknutím oka vše přečtete.


Na jedinou stránku lze pak v Google Analytics dostat:

  • Přehledný graf: Odkud na vás nejčastěji chodí
  • Kolik bylo návštěvníků a kolik z nich je nových
  • Jaký je podíl příchodu z desktopu versus mobilu
  • Jaké jsou konkrétní stránky, přes které na vás návštěvníci chodí (zpětné odkazy)
  • Která ze stránek je nejnavštěvovanější a zároveň má nejlepší konverzní poměr
  • Doba načítání stránek po dnech (v sekundách)
  • Z kterého kraje, Evropy nebo světa na vás lidé nejčastěji chodí
  • Přes které klíčové slovo se dostanou návštěvníci na váš web


Já jsem tento panel pro vás předpřipravil. Vypadá takto:

Google Analytics: Panel


Jak panel dostat do vašeho Google Analytics:

  1. Přesvědčte se, že jste přihlášení pod svým účtem v Google Analytics
  2. Klikněte na odkaz ZDE (předpřipravil jsem tento panel pro vás)
  3. Zvolte výběr dat = váš účet v Google Analytics
  4. Klikněte na tlačítko „Vytvořit“

…a to je vše, můžete ho začít užívat 🙂

Zde je screenshot, jak to vypadá při vytváření:


Líbí se vám tento tip? Sdílejte ho dál:


4. Nastavení cílů "soft" a "hard"

Nenastavujte pouze cíle podle prodeje (tzv. „hard“ cíle), ale snažte se myslet na návštěvníky vaší webové stránky, kteří dokončí konverzi někdy v budoucnu. 

První důležitý „soft“ cíl je získání e-mailové adresy za tzv. Magnet. Magnet (např. e-book, registraci na webinář apod.) můžete nabízet na vašich webových stránkách a budovat tak databázi e-mailů. Každé získání e-mailu je pro vás splnění tzv. „soft“ cíle. 

…další „soft“ cíle k nastavení:

  • trávili na webu více času (např. déle než 6 minut). Hodnota v tomto případě je 1 Kč
  • procházeli více webových stránek, než je průměr (např. více než 5 stránek). Hodnota je, stejně jako v předešlém „soft“ cíli, 1 Kč. 

Ideální je ke každému cíli přidat HODNOTU tohoto cíle. Pro získání e-mailu si nastavte hodnotu např. 10 Kč, pro zobrazení většího počtu stránek 1Kč a stejně i pro strávení více času na vašem webu. Budete pak vědět, že například lidé z Facebooku si stáhli váš e-book za měsíc celkem 26-krát a vy jste „získali“ e-maily v hodnotě 260 Kč.


Chceme tedy nastavit tři „soft“ cíle:

  1. Stáhnutí e-booku: Děkovací stránku při stáhnutí e-booku „/dekujeme-za-stahnuti-ebooku“ (hodnota 10 Kč)
  2. Zobrazení většího počtu stránek: Procházeli více než 5 stránek (hodnota 1 Kč)
  3. Více času na webu: Strávili více než 6 minut na webu (hodnota 1 Kč)


Samotné nastavení „Krok po kroku“:

1. Nejdříve jdeme do nastavení „Správce“ a zvolíme „Cíle“:

Google Analytics: Nastavení "Soft" cíle


2. Klikneme na tlačítko „Nový cíl“:

Google Analytics: Nastavení "Soft" cíle


3. Vybereme šablonu „Registrace“:

Google Analytics: Nastavení "Soft" cíle


4. Zvolíme název „Stáhnutí e-booku“, typ cíl a pokračujeme

Google Analytics: Nastavení "Soft" cíle


5. V podrobnosti cíle nastavíme „Začíná řetězcem“ a vložíme adresu za lomítkem naší děkovací stránky „/dekujeme-za-stahnuti-ebooku“. Navíc zaškrtneme, že chceme zapnout hodnotu a nastavíme „10“ CZK:

Google Analytics: Nastavení "Soft" cíle


6. To samé uděláme u „Soft“ cíle „Zobrazení většího počtu stránek“, jen zvolíme jiný typ: „Počet stránek nebo obrazovek za návštěvu“

Google Analytics: Nastavení "Soft" cíle


7. Nastavíme větší než „5“ a hodnotu „1“ CZK (můžete i vyzkoušet, jestli již někdo tento cíl nesplnil v posledních 7 dnech):

Google Analytics: Nastavení "Soft" cíle


8. U třetího „soft“ cíle nastavujeme typ: „Doba trvání“:

Google Analytics: Nastavení "Soft" cíle


9. Nastavíme více než „6“ minut a hodnotu opět zapneme a nastavíme na „1“ CZK:

Google Analytics: Nastavení "Soft" cíle



To je vše. Cíle potom můžeme v jakémkoliv přehledu použít, abychom viděli zaujetí daného zdroje nebo média, jako např. zde:


Líbí se vám tento tip? Sdílejte ho dál:


5. Filtry a interní provoz

Z vaší firmy vy nebo kolegové velice často chodí na webové stránky a tak mohou ovlivnit měření návštěvnosti. Jistě chápete, že není důležité měřit návštěvnost od vás nebo lidí z firmy 🙂


Nastavení krok po kroku:

1. Vytvořte si nový „Výběr dat“

Důvodem, proč nejdříve vytváříme nový výběr dat je, že filtr Google Analytics okamžitě použije na získaná data (rozdíl oproti segmentu – viz. tip níže). Kdybyste nevytvořili nový výběr dat, o tyto nefiltrovaná data byste přišli. Budete mít tedy výběr dat původní (např. si jej nazvěte „Nefiltrovaná data“) a nový.


2. Vyplňte název nového přehledu např.: „www.vasedomena.cz (bez interních IP adres)“:

Google Analytics : Filtry


3. Klikněte na „Filtry“ v rámci nového výběru dat:

Google Analytics : Filtry


4. Klikněte na tlačítko „+ Přidat Filtr“:

Google Analytics : Filtry


5. Zjistěte si vaši veřejnou IP adresu a všechny IP adresy vašich kolegů (z práce i doma). Stačí jít na adresu: http://www.myipaddress.com/show-my-ip-address/ a adresu zkopírovat. Pošlete tuto adresu kolegům, grafikům a programátorům z vaší práce, ať vám zpátky nahlásí každý jejich vlastní adresu:


6. Vyplňte políčka u nového filtru od všech IP adres:

Google Analytics : Filtry


To je vše. V novém výběru dat již budete mít analýzu návštěvnosti bez vašich kolegů a vás.


Poznámka: Filtr lze použít i na filtraci provozu (návštěvnosti) pouze z jediné domény. Já osobně mám jediný kód pro více svých projektů (více domén) a pak jen filtruji dle domény. Ukázka nastavení právě díky filtru je zde:

Google Analytics : Filtry


Líbí se vám tento tip? Sdílejte ho dál:


6. Segmenty zbožových porovnávačů

Pokud máte menší e-shop, můžete velice jednoduše využít segmentaci k rozpoznání zbožových srovnávačů. Díky tomu pak s nimi můžete efektivněji pracovat.

Velkou výhodou je, že vám to bude fungovat i na datech zpětně. Tzn. nastavíte teď a okamžitě se díváte do minulosti na výsledky. Pro malé e-shopy je to ideální využití například pro vytvoření segmentu pouze zbožových porovnávačů (Heureka.cz, Zbozi.cz apod.).


Postup nastavení segmentu v Google Analytics:

1. Běžte například na „Přehled publika“ a klikněte na „+Přidat segment“

Google Analytics: Nový segment


2. Klikneme na tlačítko „Nový segment“

Google Analytics: Nastavení segmentu


3. Nazveme segment např. „Zbožové porovnávače“, vybereme jako „Zdroje návštěvnosti“, zvolte „odpovídá regulárnímu výrazu“ a zkopírujte do políčka „Zdroj“: 

((^|.)(artikul|b2bc|elektrus|eshop-katalog|foxter|heureka|koupis|mojse|monitor|shoops|taxa|vybereme|zaza|shop-mania|pricemania|cochces).cz)|cen[ayou]|koupe|koupis|levn|naa?kup|obchodu|porovn|setri|shop(y|alike)|slevu|srovn|zbozi|shopalike

Pokud již máte návštěvy z těchto zdrojů, zobrazí se vám vpravo procento uživatelů:

Google Analytics: Nastavení Segmentu zbožových srovnávačů



To je vše. Segmenty pak stačí nastavit a ve všech přehledech je uvidíte hezky rozdělené:

Google Analytics a segmenty


Líbí se vám tento tip? Sdílejte ho dál:


7. Upozornění na e-mail

Abyste pořád neseděli na Google Analytics a nestrachovali se, že vám unikne nějaká důležitá změna, lze si nastavit automatické upozorňování.

Ukážeme si nastavení automatického odesílání upozornění od Google Analytics na váš e-mail při snížení týdenní návštěvnosti o 10% oproti předchozímu týdnu.


Nastavení krok po kroku:

1. Ve „Správci“ vyberte „Vlastní upozornění“:

Google Analytics: Vlastní upozornění


2. Klikněte na tlačítko „+ Nové upozornění“

Google Analytics: Vlastní upozornění


3. Vyplňte a vyberte všechny potřebné údaje označené šipkou na obrázku níže (včetně zadání vaší e-mailové adresy):

Google Analytics: Vlastní upozornění



Poznámka: To samé můžete udělat pro zvýšení návštěvnosti o 10% nebo si vybrat něco, co vás zajímá a nechcete prošvihnout 🙂


Líbí se vám tento tip? Sdílejte ho dál:


Ještě více rad a tipů pro Google Analytics

Jaké další tipy polopatě (krok po kroku) můžete získat?

  • Co si představit pod pojmem „Návštěvnost stránky“
  • Jak využít Google Analytics při cílení na starší populaci díky reklamě v Google Adwords
  • Jak z měření Google Analytics odstranit návštěvníky, které váš web nezajímá
  • Jak si nechat posílat automaticky pravidelné e-maily od Google Analytics
  • Jak si poznamenat důležité změny na stránkách v Google Analytics

Ing. Daniel Nytra

Autor e-booku: Google Analytics pro začátečníky

Specialista on-line marketingu, konzultant, lektor a podnikatel. Řadu let provozuje blog danielnytra.cz, zakladatel systému simpleshop.cz a dreamroi.cz, který pomáhá podnikatelům v prodejích a v Google Analytics systému. Více se dozvíte zde >>